Gaspriserne.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Gaspriserne.

Indlæg by Thomas on Ons jan 10, 2018 4:08 pm

Ja, selvfølgelig sælger russerne mere gas.

Prisen målt i USD er faldet fra 4 USD til 2,9 USD. Fra årsskiftet 2014/15 til årsskiftet 2017/2018. USD er samtidig faldet fra 7 kr. til p.t. 6,2 kr.

Det er hhv. 25% og 15% et samlet fald på 1 - (3/4 * 17/20) = 1 - 2/3 eller 1/3. For at holde samme omsætning, så skal, mængderne øges med 50%.

Der sælges nok noget til Kina; men det er nok så lidt - og kineserne betaler i guld - og det har Rusland ikke noget at bruge til (sælger de ud af guldreserven, så har vi set, at guldprisen falder som en sten, hvorved Rusland ruinerer sig med rekordfart, fordi alt deres guld bare er så meget tungmetal).

Jeg véd så ikke hvor meget mængderne er øget; men.... det er næppe 50%. Det er en pris som amerikanerne og indoneserne hellere må underbyde for at slippe af med deres varer.

Olieprisen er steget - javel, men handles der olie til de priser? Mon ikke Tillerson skulle se at få de oliepriser ned?
Det ender jo med at Saudi, Marocco og Libyen finder ud af at opføre sig ordentligt og sælge billig olie til Europa?

Jeg giver ikke en hujende fis for alle de politiske "betragtninger" - sagen er, at Rusland er ruineret. Russernes europæiske leverandører har med garanti ikke sat prisen ned målt i Euro.
Jeg har intet til overs for disse miljøfimsende idioter, der ikke har fundet ud af, at prisen har en betydning. Jeg gætter på, at Ukraine får en helt hæderlig pris for deres korneksport.

Danmark? Tja... vi kan sådan set være ligeglade om vi tjener pengene ved at indvinde gas eller ved at handle med gas.

Uffes bekymring om gasforsyningen og Nord Stream 2 er helt hen i vejret. Den Nord Stream 2 bliver ikke bygget, for den kan ikke finansieres.
Thomas

Antal indlæg : 25392

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen