F-35 Lightning II og Skrydstrup.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

F-35 Lightning II og Skrydstrup.

Indlæg by Thomas on Søn dec 03, 2017 5:03 pm

Ny placering på Skrydstrup.

Det her smager altså af 4-5 eskadriller på Skrydstrup - eller 2 wings. Om den anden wing også er med F-35 vil jeg betvivle. Problemet er bare, at der i forsvarsforliget skal skrives nogle flere fly ind - og bevilges penge til. Vi skal slet ikke se bort fra, at en meget stor del af undersøgelsesarbejdet på Taifun er lavet.

Sådan er det som regel med det miljøfimseri. Det er et pragtfuldt påskud til at flytte rundt på tingene på en flyvestation. Selve sludderet med at F-35 larmer er noget vrøvl. Hvis nogen nogensinde har hør en Starfighter, så vil jeg sige, at dér kunne man tale om larm. F-35 er større end F-16. F-35 vejer tom 50% mere end F-16.
Tilsvarende er der presseskriverier i Norge om, at man ikke har plads på Ørland til deres F-35. Der er så den forklaring, at man skal have flyvestationen længere mod syd, fordi russerne er længere fremme i skoene nordpå.

Det, der kan være interessant i de norske skriverier er, at man evt. kan leje dem nordmændene ikke "har plads" til, så man kan komme hurtigere i gang med indfasningen af F-35 i Danmark. Om man skal bruge en milliard mere eller mindre er jo komplet ligegyldigt på en investering over 40 år. De piloter, der udfaser F-35 er ikke født endnu. Der er heller ikke nogen, der véd hvilket behov, der er om 10 år.

Man har jo slet ikke talt om, hvor meget F-35 er blevet billigere fordi USD er faldet med 10% siden sidste årsskift. Det er alene 2 mia. USD. Dermed bliver der nogle penge ledige på rammebevillingen. Det er jo derfor "Hjorten" er forsvarsminister - den post skal der sidde en rigtig budgetsvindler på for øjeblikket. Nogle af teknikerne må vel efterhånden være kommet fra kursus, så man skal have opbygget værkstederne.
Når man ser på, hvor mange der udstationeres for at have en flight i luften, så flyver man ned med 60 mand - og der er højst 6-8 piloter. Rent mandskabsmæssiget betyder teknikerne umådeligt meget mere.

En anden sag er, hvor er pengene bevilget? Der er jo bevilget nogle penge til transportplanen, hvor man sådan flytter lidt frem og tilbage. Det er spørgsmål om timing hos entreprenørerne.

Men det giver journalisterne noget at skrive om!

Jeg tror så i høj grad, det drejer sig om afledning fra den meget mere interessante diskussion om transportfly.
Thomas

Antal indlæg : 25382

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Japan køber 42 F-35

Indlæg by Thomas on Søn jan 07, 2018 4:42 pm

Som det ser ud nu, så er F-35's rolle, at pille de fjendtlige luftforsvarsmissiler ned inden, der sker noget grimt.

Det slutter jeg mig til ud fra, at det blev påstået, at en israelsk F-35 blev skadet under angrebet på Syrien (og russerne). Jeg så en bemærkning - hvor autoriseret den har været kan jeg ikke gennemskue - at der var tale om en F-16.

I den forbindelse skal man nok lige tænke over, at den eneste tilbageværende Wild Weasel eskadrille flyver F-16. Wild Weasel er en provokationsmission, der skal få fjendtlige radarer til at tænde. Fidusen er at så snart radaren tænder, så får den et målsøgende missil lige i smasken - det plejer at virke ganske godt: Der er bagefter ikke nogen fjendtlig radar.
Det er lidt som at pjaske i hajfyldt farvand og højt og tydeligt fortælle, at ens navn er: "Frokost".

Formålet i denne forbindelse er formentlig, at få de fjendtlige radarer til at røbe sig, så F-35 kan få en præcis position og klaske de radarer - for jeg tror ikke, at de russiske luftforsvarsradarer kan se en F-35.

I denne sammenhæng er opgaven nok at få kinesiske radarer fjernet mhp. at amerikanske bombere kan eliminere kinesiske skibe mv.
Thomas

Antal indlæg : 25382

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen

- Similar topics