Blackjack

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Blackjack

Indlæg by Thomas on Søn jul 16, 2017 8:54 pm

En propaganda video af begrænset almen interesse.

Men der er dog et par pointer, der var nye for mig (så de nysgerrige slipper for at udholde den sædvanlige gang reklameøregejl):

• I 2008 "besøgte" Blackjack Venezuela. Jeg var ikke opmærksom på det dengang; men efterfølgende forklarer det meget!
    Det er en klar overtrædelse af "forståelsen", der var mellem USA og Sovjetunionen efter Cuba-krisen. Det har naturligvis konsekvenser.
    Det betyder også, at Venezuela kommer i straffeboksen på samme måde som Cuba kom.
    Venezuela får lov til at synke stadig dybere ned i kaos - og borgerkrig.
    På mange måder minder Venezuela om Rusland - bare med et forspring på et år eller to. Nu får vi se om Maduro bliver slået ihjel af sin Cubanske livvagt?
    Cuba er nu engang ikke Chile, hvor hæren kappede hovedet af kommunisten.

• Det angives at den let rødlige farve i udstødningen skyldes kvælstof i brændslet.

1. Det er et gammel kneb i speedway-kredse, at tilsætte nitropentan til brændslet for at få ekstra skub i cyklen. Det går såmænd udmærket; men det er ikke ret meget - det holder motoren nemlig ikke til.
      Jeg har personligt svært ved at se, at det skulle gavne turbine-inlet-temperature noget videre på Blackjack - det gør det nok heller ikke.
      B-52 bruger indsprøjtning af vand/etanol(?) efter første kompressor for at hjælpe under starten: Det er derfor udstødningen under start på en B-52 oser så meget: Det er simpelthen fordi brændkamre og udstødning bliver damprenset, så sod og skidt og møg flyver med ud.
      Vulcan's Olympus motorer havde det med at smide tændstikæskestore sodklatter efter sig. Det var så meget, at nogle luftmeldere under en øvelse forlod posten: Dels kom flyet MEGET lavt ned; men det var da det man ville se - problemet var at de stod direkte i sodregnen.
      Vi taler om en strategisk bomber som Vulcan der fløj i 100 meters højde.
    2. Det forklarer også, hvorfor man anvender lufttankning af Blackjack i dag. Det er nok en del mere hensigtsmæssigt at starte med mindre vægt for at undgå nitro-forbindelserne - motorerne holder ganske enkelt ikke til det. Det er der sådan set ikke noget mærkeligt i!
      Når man kommer nitro-grupper på noget, så sker der ting og sager (TNT er tri-nitro-tuluol).
    3. Civile fly starter ikke med mere brændsel end håndbogen foreskriver (der skal være til at komme til målet, plus en rimelig, generøs reserve, så man kan lande på et alternativ) - ikke nok med det: En lavere startvægt gør, at man kan undlade at skubbe håndtaget så langt frem og lave "Battle of Britain" start. Dels kan passagererne ikke lide det, dels slider det på motorerne (når man nu har 10.000' startbane, hvorfor så ikke bruge den?
    4. Jeg havde undret mig over, at det overhovedet var muligt at flyve med Blackjack; men når man - som nævnt i propagandaen - bare flyver i cirkler over eget territorium, så går det. Det samme tankningsfly kan jo bare vente på, bomberen kommer tilbage igen, når man har hentet en ny portion brændsel.
    5. Det forklarer også hvorfor, der ikke var problemer med olien. Håndbogen er givetvis skrevet mhp. på vedligeholdet under anvendelse af nitropentan eller tilsvarende. Det tilfører os mere forståelse af vedligeholdsproblemerne!
      De omtalte, at man skam kunne være fortsat med at flyve meget længere, selvom olien skulle have været skiftet (det er også det, der begrænser AWACS-missionslængde - oliestanden).
      Det siger sig selv, at smider man en håndgranat inde i motoren, så belaster det seglene mellem akslerne - notorisk et hysterisk punkt i treakslede motorer. Det er så derfor jeg formoder, at på de lange ture, bruger de ikke tilsætning til brændslet med nitro-forbindelser.

Nu skal man ikke hæfte sig så meget ved, at det er propaganda. Der er skam også reelle oplysninger i det. Det er det samme som det platte praleri og udbetaling af "overskud" fra bankaktier. Det viser nærmere bare hvor mange aktier, der ligger hos stråmænd og hvor meget mindre hensættelserne er p.gr.a. "masserede" ejendomsværdier.
Thomas

Antal indlæg : 25209

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen