Stratolaunch

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Stratolaunch

Indlæg by Thomas on Fre jun 02, 2017 1:00 am

Bare en af presseomtalerne.

Det jeg hæfter mig ved er den forholdsmæssig lave pris: Ca. 2 milliarder kroner.
Det er så lavt, at jeg formoder, det er et skinprojekt.
Det minder mest af alt om en afløser til de silobaserede missiler. Rumstationer i kredsløb vil have det høje beredskab som er nødvendigt og samtidig vil deres position ikke være kendt af fjenden med meters nøjagtighed.

Idéen lader til at være et spørgsmål om en meget elliptisk bane med flere rumstationer. Om det virker - det ved jeg ikke; men jeg ved, at det er alt andet end let at beregne med præcision, hvor en planet er præcist til et givet tidspunkt, når man ikke kan gå ud fra at banen er cirkulær. Sådanne baner er også forholdvis lette at ændre.

Projektet bærer præg af at være noget, der hurtigt kunne flikkes sammen. Det er nok nærmest ment som en afskrækkelse til russerne: Altså vi kan med ganske enkle midler gøre hele Jeres strategiske våbenprogram til grin!

De planer som er kommet frem fra USA's side er så langsigtede og kostbare, at de nærmest er fremsat for IKKE at skulle realiseres.

I 1950'erne lykkedes det russerne at narre USA til en oprustning, der var langt kraftigere end nødvendigt. Da man først fik U-2 flyene, så kunne man se, at russerne faktisk ikke havde de kapaciteter, de pralede med.
Skal vi ikke sige: Den fejl begår man ikke to gange.
Thomas

Antal indlæg : 24922

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen