Hvad er der galt med Nato's motoriserede styrker?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Hvad er der galt med Nato's motoriserede styrker?

Indlæg by Thomas on Tors maj 04, 2017 2:22 am

Køretøj__________Stryker________Piranha 5
vægt/tons16½-1932
Motorkraft/hp350577
Pris/mio.USD5½
besætning+pass1111

Sammenligningen halter en del; men forklaring:

Vægt/tons: Angivelsen er som hhv. Pansret Mandskabsvogn og med 105 mm. kanon. Det væsentlige er, at vi hermed får at vide, at monteringen af en kanon vejer noget, der minder om 2½ tons. Det bliver så noget mere, fordi jeg tror ikke på, at den automatiske lademekanisme er pålidelig nok. Automatiserede ladesystemer virker erfaringsmæssigt godt op til ca. 40 mm. Derudover bliver det stadig mere af en tvivlsom mandskabsbesparelse. Jeg kan gå med til 76 mm ombord på en Huitfeldt; men den er nok for tung og der er næppe heller plads på en Piranha 5. Jeg tror ikke, der er nogen vej uden om en ekstra mand, så vi når op på de 4 normalt for en kampvogn. Jeg tror ikke på Armata, der mener at kunne reducere besætningen til 2.

Prisen: Er som altid med våbensystemer dubiøs. Meget af "indmaden" er ikke med i Piranha 5. Det er sådan set også lige meget, fordi en del har vi i forvejen og det skal så indbygges, hvilket også koster penge; men..... ikke en faktor 10.
Det afgørende er igen og igen: Hvad har vi af ammuniton og hvad kan vi skaffe for en overkommelig pris. Der er med garanti en del 105 mm. der fiser den af på depoter rundt omkring. Specielt fordi kampvognene er gået op på 120 mm.
Skudvidder på mere end 1500 m er urealistisk i Europa.

Motorkraft: Piranha har 2/3 mere motorkraft til ½ større vægt. Det betyder ikke så meget, fordi med aktivt dæktryk, så kan man regulere fladetrykket.

Hverken en Piranha eller en Stryker bliver nogen sinde til en kampvogn; men den ekstra vægt vil give noget mere beskyttelse - forhåbentlig så man slipper for eftermontage af fuglebure og andre narrestreger - alt det, der i sidste ende gør et pansret køretøj uegnet p.gr.a. nedbrud.

Min konklusion er, at Stryker er for spinkel! Det går, når man skal plaffe håndklæder i ørkenen; men det er ikke godt nok, hvis man kommer ud for noget, der minder om en organiseret og taktisk ført fjende.

Konsekvensen er, at en Piranha ikke kan transporteres ad luftvejen Der kan være to vogne i en Globemaster; men det giver IKKE den fornødne masse i kamp. Stryker kan der være 3 af; men det ER ikke noget, der påvirker ligningerne nok til at gøre en forskel.
Vejbevægeligheden er det afgørende, fordi der er terminal problemer med at lufttransportere - og det skal alligevel ske til en lufthavn, der ligger rimelig langt fra indsatsområdet - hvis man ellers har sine fly kære (og de er mildest talt dyre). Så netto er der ikke megen tidsbesparelse ved at lufttransportere dem - problemet er så også, at logistikken ikke bliver lettet heller: Man skal alligevel køre ammunition fra transportflyet.
Meget hellere bruge det rimeligt gode motorvejsnet til det hele.
Thomas

Antal indlæg : 25079

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen

- Similar topics