3% 2021

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

3% 2021

Indlæg by Thomas on Man maj 01, 2017 12:25 pm

Det undrer mig noget.

Nationalbanken har jo ellers sagt, at man vil satse på 2 og 10 årige udstedelser.

Kuponen er jo ikke useriøs - 1½% inflation og 1½% produktivitetsforbedring; men det er langt fra seriøse tider.

Faktisk ligger kupon så meget over den aktuelle situation, at den vil gå i - ja, vi får at se (måske) - i noget der minder om kurs 115-120. Hvilket er at betale for værdiforringelsen på forhånd.
Det spændende bliver i hvilket omfang de overhovedet bliver budt på? Mon ikke Nationalbanken i første omgang sætter skæringskursen til 125-130.

Jeg tror, at de fremsatte ønsker blandt "primary dealere" på disse obligationer har glemt at oplyse hvilken "prisidé" man regnede med fra bankernes side.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvad der foregår i hovedet på Rohde i øjeblikket.

Jeg er godt klar over, at det overordnede mål formentlig er at genskabe en eller anden form for rationel rentekurve, der afspejler realøkonomien.
Der er jo et overhængende deflationspres - fortrinsvis udefra kommende. Der er dels tale om fald i råvarepriserne, dels om at den samlede lønsum i samfundet vil falde - hvilket den skal - som følge af markant nedgang i beskæftigelsen i visse overbetalte segmenter af befolkningen: Banksvin og skolelærere - gymnasielærere kommer også til.

Nu får vi se.

Det er også en afgjort mulighed, at sigtet fra Nationalbankens side er meget kortere: Man vil have konfiskeret den likviditet, som bankerne ikke kan anbringe i flexlort. Det er så bare et andet ord for skat. Beskatning af bankernes overskud og lønsum virker jo ikke finansielt stabiliserende.
Hermed mener jeg, at bankerne med udbytter hiver kapital (som i øvrigt er tabt) ud af bankerne, hvilket er i direkte modstrid med hensigten om at gøre bankerne mere solide. Der er formentlig tale om ret så store tilbageførsler fra nedskrivningerne, fordi debitorerne (uden særlig rationel begrundelse) postuleres som bundsolide med sikkerhed i vildt overvurderede ejendomme.
Thomas

Antal indlæg : 24381

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen