Estland.

Side 2 af 2 Previous  1, 2

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Foruden F-35 og KC-135

Indlæg by Thomas on Ons apr 26, 2017 3:20 pm

Er der tale om RC-135

1. RC-135U Combat Sent
  2. RC-135W Rivet Joint
  3. RAF RC-135W Airseeker.

Hvad er der under opsejling fra russernes side?

De fly kommer ingen steder uden begrundelse.
Thomas

Antal indlæg : 25080

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Il-96 krænker estisk luftrum.

Indlæg by Thomas on Lør maj 06, 2017 3:23 pm

Så er mulighederne begrænsede for hvem det kan være.
Det kan kun være den russiske regering.

Hvor den skulle hen? Det er jo ikke godt at vide!
While the Russian aircraft was flying with its transponder switched on, it had not presented a flight plan to Estonian Air Navigation Services by the time the airspace violation took place and there was no radio contact with the aircraft.

Der var ingen flightplan og man ønskede ikke at besvare spørgsmål over radioen.

Jeg tror så småt ikke, at de andre fly kan flyve mere. Overhængende fare for at falde ned.

Mit gæt er (og det er et vildt gæt), at der er tale om teknikere mm., der skal reparere og vedligeholde de Fencer, som for et par uger siden fløj til Königsberg. Uden flightplan så er det lidt vanskeligt at lande udenfor Rusland.

Hele lortet bryder stille og roligt sammen.
Thomas

Vis brugerens profil

Estisk hjemmeværn.

Indlæg by Thomas on Man okt 02, 2017 3:14 pm

Set ud fra mit synspunkt, så er det rimeligt omkostningsbevidst.

Altså en fuldt mobiliseret brigade havde i sin tid - foruden 3 kampbataljoner - en logistisk bataljon og en let infanteribataljon.

Den lette infanteribataljon havde til opgave at bevogte brigaden mod overraskelser og sabotage, således at brigaden i Beredskabsområdet kunne hvile, genforsyne og få vedligeholdt og repareret mindre skader.
Det er som sådan ikke en opgave, der er afsindigt krævende og i det øjeblik brigaden bevæger sig taktisk, så bliver infanteribataljonen efterladt - det er kun under forskydning, at infanteribataljonen skal følge med brigaden.

Nu er truslen reelt så meget mindre - rent mængdemæssigt - at vi taler om kampgrupper af bataljonsstørrelse - og disse kun på højere niveau er sammen fattet i brigader. Det er så også udmærket, forudsat, at disse kampgrupper har en tilstrækkelig taktisk mobilitet.
Denne mobiltet kan nås ved at have beskyttede fremrykkeveje. Det være sig terrænmæssigt, det være sig at fremrykkevejen er sikret af allierede styrker.

Det er så her, at det estiske hjemmeværn kommer ind: Kan det estiske hjemmeværn sikre fremrykkevejene?
Dernæst, da vi nu ikke taler brigader men kampgrupper af bataljonsstørrelse, så når vi til at bevogtningskravet reduceres til et let infanterikompagni, mens bataljonen ligger i kantonnement (ikke nødvendigvis telt; men i lader og på andre måder under tag - og i skjul med køretøjer etc.).
Det skulle være muligt, at et estisk hjemmeværnsdistrikt kan stille med en enhed af kompagnistørrelse til sådan en opgave - uden samtidig at opgive område overvågningen, som giver sikringen af fremrykkevejen.

Det alene vil betyde at en sådan kampgruppe af bataljonsstørrelse ikke har 5 kompagnier; men kun 4 - vi slipper kun i begrænset omfang for trænelementet, hvis man kan klare sig med brændstof oplagt i depoter - det er såmænd kun en ekstra tank hos den benzinstation, der forsyner de lokale bondemænd med diesel.

Det jeg så også ser er, at dette trænkompagni vil nok så meget have til opgave at forsyne civilbefolkningen med fødevarer etc. snarere end kampenhederne. Det er jo "civilbefolkningen", der i sidste ende stiller med hjemmeværnsenhederne.

Den egentlige genforsyning vil jeg overlade til Spartans, der flyver ammunition ind - faktisk i beredskabsområdet. Et beredskabsområde for en bataljonskampgruppe vil have en størrelse på ca 150 km2. Det jeg ser her er, at Flyverhjemmeværnet kunne oprette en landingsplads - og bevogte den med assistance af det lokale hjemmeværn - og gå hjem igen med transportflyet, når det har afleveret sit gods.

Hvis vi for alvor går ind i den tanke, så bliver det umådelig meget lettere at opretholde en betydende styrke, der udskiftes med enheder fra andre Nato-lande. Altså den faktiske kampkraft forøges med 20-30% ifht. det antal tropper, der rent faktisk er til stede.
Det er noget, jeg faktisk mener afspejles af forskellen i plantallet på en bataljon, der normalt angives til 1.000 mand, men hvor virkeligheden nok ligger på 7-800 mand, hvor kun noget af den ringere personelnormering er rationaliseringer i form af, at man har køretøjer.
Thomas

Vis brugerens profil

Re: Estland.

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 2 af 2 Previous  1, 2

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen

- Similar topics