Ondskab

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Ondskab

Indlæg by Pluto on Tors dec 04, 2014 11:03 am

Den trofaste økonomidebat læser vil vide at Thomas er et ondt menneske. Det fik mig til at spekulere på hvad ondskab egentlig er og jeg fik brug for hjælp i litteraturen. http://ibog.psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1555

Det viser sig at onde mennesker fordeler sig i en gruppe kategorier. Jeg et nået frem til at Thomas falder i kategorien 'idealistisk ondskab'. Staklen tror faktisk at han gør noget godt med sit daglige virke med at nedgøre og tilsvine andre. Der står:
Den idealistiske ondskab er kendetegnet ved, at mennesker gør noget ondt i den tro, at de gør noget godt. Den opstår, hvor mennesker brændende ønsker at realisere et bestemt ideal og synes, at idealet berettiger til at bruge ethvert middel for at nå det. Svendsen henviser til korstogene og til hekse- og kætterprocesser i middelalderen som eksempler på onde handlinger, der er udført i den tro, at der er tale om gode handlinger. Ifølge Svendsen er terroristers ondskab også typisk en idealistisk ondskab. Mange nazister var formodentlig også drevet af forestillingen om at skabe et bedre samfund. Den abortmodstander, der dræber en læge, der udfører aborter, handler sandsynligvis også ud fra idealistiske motiver.

Ganske tankevækkende. Jeg ville ikke blive overrasket hvis Thomas inderst inde drømmer om at gå ned i den nærmeste bank og myrde løs i sit irrationelle had til alt der har det mindst med ordet 'bank' at gøre.

Pluto

Antal indlæg : 396

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Ondskab

Indlæg by Nærigfryns on Tors dec 04, 2014 11:08 am

Gab!

Nærigfryns

Antal indlæg : 162

Vis brugerens profil

Indlæg by Pluto on Tors dec 04, 2014 2:07 pm

Nærigfryns skrev:Gab!

Du er måske også en af dem der fryder sig over andres død?

Pluto

Vis brugerens profil

Indlæg by Nærigfryns on Tors dec 04, 2014 4:31 pm

Nej, jeg er bare en af dem, der syntes dine indlæg er røvhamrende intetsigende

Nærigfryns

Antal indlæg : 162

Vis brugerens profil

Indlæg by Thomas on Tors dec 04, 2014 5:38 pm

Nærigfryns skrev:Nej, jeg er bare en af dem, der syntes dine indlæg er røvhamrende intetsigende

Nu er det så lidt jeg ser af de indlæg, fordi trolden er på ignorer.
Pluto er formentlig klinisk psykopat - her tages dog forbehold for en psykiatrisk udredning. Men den slags er meget almindelige blandt banksvin - og indsatte i fængsler.

Thomas

Antal indlæg : 23532

Vis brugerens profil

Indlæg by Pluto on Tors dec 04, 2014 7:25 pm

Thomas skrev:
Nærigfryns skrev:Nej, jeg er bare en af dem, der syntes dine indlæg er røvhamrende intetsigende

Nu er det så lidt jeg ser af de indlæg, fordi trolden er på ignorer.
Pluto er formentlig klinisk psykopat - her tages dog forbehold for en psykiatrisk udredning. Men den slags er meget almindelige blandt banksvin - og indsatte i fængsler.

Det er dig der er et svin Thomas. Måske jeg skulle linke fra Uffe Ellemann Jensens blog til nogle af dine kommentarer her på stedet? Det skal nok øge Uffe's respekt for dig. Tvivler dog på at han nogensinde læser nogen af dine kommentarer.

Pluto

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content Today at 7:29 pm

Sponsored content

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen