Fokus på Norden og Baltikum.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Fokus på Norden og Baltikum.

Indlæg by Thomas on Tors sep 04, 2014 8:13 am

Nato: Stoltenberg afløser Fogh - så kan man mene om Fogh, hvad man vil; men det har ikke skadet danske interesser og synspunkter. Fogh er/var så også en ret så aktivistisk generalsekretær.

Frankrig får sådan én over snotten med Mistral-klasserne. Det er så lidt synd for Hollande, der nok ikke har haft det store med den sag at gøre: Det er en Sarkozy har efterladt ham med.

Polen: Tusk bliver Kommissionsformand.

Finland: Kaitanen bliver formentlig en af Vize-kommissærerne.

Danmark: Mon ikke også Vestager bliver én af dem.

Det pudsige er, at man er sgu ligeglad med om man er medlem af euroen eller ej.

Estland: I sin tale sagde Obama bl.a. : "This country truly punches above its weight". Obama har det med at lade sin ikke-diplomatiske holdning fise ud mellem sidebenene i sportsmetaforer. Danmark har fået betegnelsen "punches above its weight". Fair nok. Når Estland får det, så svarer det til at sige: "Den havde jeg godt nok ikke troet!"
Lad mig sige det sådan: Den bakkes op af min observation i Postimees af den amerikanske landing af to F-15C; men nok så væsentligt den C-27J Spartan, som nok er de gutter, der kommer med tændsatsen til atomvåben.
En af talsmændene (en anden måde at lade noget uformelt sive) sagde vedr. Estland og de baltiske lande: "Don't even think about it!"
Det betyder med andre ord, at USA vil gøre sit til at køre Rusland totalt i sænk. USA finder sig ikke i, at man truer med atomvåben - de gør det ikke! Man kan have alle mulige grædekonehistorier om historie og bla. bla. bla.
Det rykker ikke det fjerneste ved positionen...

Glem Ukraine: Det er et slag, der er - om ikke tabt - så (set fra internationalt hold) ikke værd at slås for: Det er skades begrænsning - og spørgsmålet om at tilføre Rusland det maksimale tab. Rusland har haft sin chance - de har forspildt den.

Thomas

Antal indlæg : 23529

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen