Total kynisme

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Total kynisme

Indlæg by Plyds on Søn mar 03, 2013 11:24 am

Nå - så blev det lærernes tur til at blive trynet. Man vil fra regeringen side af med den nuværende overenskomst. Hvordan gør man så det lettest?
Joo - Kl ved at de har regeringens 110% opbakning (med Corydon som den der fører sværdet), så man erklærer hurtigst muligt Lock-out, helt så det kommer til at passe med eksamener m.v.

Herefter går regeringen ind efter en passende tid, og laver et lovindgreb, da man jo ikke kan have en hel årgang, der ikke kommer til eksamen fordi der er konflikt.

Hokus - pokus - alle læreres overenskomster er lavet om - helt lovligt.

Ikke meget demokrati der - Corydon er hård i filten, og så kynisk som det behøves. Det viste SAS - han er kold i røven, bare han få de resultater han vil have, og denne gang er det lærerne der bliver trynet - helt og aldeles trynet. De får ikke en skid at skule ha sagt.

Det er ikke nogen køn forestilling - og det her med arbejdsmarkedets parter - det er vist også en saga blot.
avatar
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Gorrion on Søn mar 03, 2013 2:32 pm

Helt enig!
Og det er er andre også!
http://www.b.dk/politiko/el-vestager-skal-stikke-piben-ind

Det afspejler med alt tydelighed en "såkaldt regerings ledelse" der er fuldstændigt afsporet fra befolkningen, men også afviger katastrofalt fra hvad det vil sige at sidde på de øverste taburetter.
Derudover er den politiske uniform i den grad misvisende, for ikke at bruge ordet falsk og bedreagerisk.
Den førte politik afspejler overhovedet ikke flere af de tungtvejende farver i vægtskålen.
Vestager, Thorning og Corydon har fuldstændigt tabt overblikket!
avatar
Gorrion

Antal indlæg : 1436
Join date : 24/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Thomas on Søn mar 03, 2013 2:51 pm

Gorrion skrev:Helt enig!
Og det er er andre også!
http://www.b.dk/politiko/el-vestager-skal-stikke-piben-ind

Det afspejler med alt tydelighed en "såkaldt regerings ledelse" der er fuldstændigt afsporet fra befolkningen, men også afviger katastrofalt fra hvad det vil sige at sidde på de øverste taburetter.
Derudover er den politiske uniform i den grad misvisende, for ikke at bruge ordet falsk og bedreagerisk.
Den førte politik afspejler overhovedet ikke flere af de tungtvejende farver i vægtskålen.
Vestager, Thorning og Corydon har fuldstændigt tabt overblikket!

Tværtimod - de véd præcis, hvad de gør: De generer jo ikke socialdemokratiske vælgere - tværtimod.

Lærerne har lænet sig op ad den Olfert i årevis. De har fået ALLE tilbud.

Årsagen til at de lockouter er, at man skal have andre lærere ind for at tage folkeskoleeleverne til eksamen i sommerferien. F.eks. dem, der lige har ført et hold op.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 24933
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Plyds on Man mar 04, 2013 12:14 am

Så får konen endelig nogle af de tæsk der tilkommer hende:

http://politiken.dk/politik/ECE1912867/radikalt-bagland-i-aaben-protest-mod-vestager/

Det er ikke altid smart at lægge sig ud med sine kernvælgere (skolelærerne) samt partimedlemmerne, når man nu gentagene gange er blevet informeret om, at det man havde gang i er direkte dumt....

Magtarrogance?
avatar
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by doctor on Man mar 04, 2013 1:29 am

Jeg er glad for jeg ikke skal gå i den nye heldagsskole.
Jeg konstaterer at Vestagers beskrivelse af indholdet i heldagsskolen er mere af den løshed, som har præget folkeskolen de sidste 30 år.

At burre så mange børn sammen så mange timer ugentlig i de lyse timer vil få samme konsekvenser, som når man opdrætter burhøns. De vil hakke på hinanden i endnu større grad end det foregår i skolerne idag. (Og det er squ rystende nok at høre om).
Tænk at skulle være under kommando så mange timer om dagen.




doctor

Antal indlæg : 1652
Join date : 05/08/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Thomas on Man mar 04, 2013 10:19 am

doctor skrev:Jeg er glad for jeg ikke skal gå i den nye heldagsskole.
Jeg konstaterer at Vestagers beskrivelse af indholdet i heldagsskolen er mere af den løshed, som har præget folkeskolen de sidste 30 år.

At burre så mange børn sammen så mange timer ugentlig i de lyse timer vil få samme konsekvenser, som når man opdrætter burhøns. De vil hakke på hinanden i endnu større grad end det foregår i skolerne idag. (Og det er squ rystende nok at høre om).
Tænk at skulle være under kommando så mange timer om dagen.



Problemet er at vi taler en nedlæggelse af folkeskolen - for den har ikke produceret noget brugbart de sidste 40 år - før den tid? bob-bob......
avatar
Thomas

Antal indlæg : 24933
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Jomsviking on Man mar 04, 2013 9:40 pm

Man sidder på kontorer i centraladministrationen, til dels guided af såkaldte "forskere" i deres høje elfenbenstårne og drømmer en virkelighed frem som overhoved ikke forholder sig til den reelle virkeligheden (det vil sige den du, jeg, folkeskolelæren og eleven befinder sig i).

Med den ene hånd vil man have en kreativ og innovativ folkeskole, hvor undervisningen (og derved underviseren) kan begejstre og forny sig, og derved skabe omstillingsparate vidensbegærlige unge samfundsborgere med den anden hånd skærer man voldsomt (det bliver ihvertfald resultatet) i lærens forberedelsestid m.m. Som jo lige netop benyttes til at sammensætte de undervisningsforløb som kan afstedkomme den omstillingsparate vidensbegærlige unge samfundsborger.

Men lad os da endelig gøre lige som i frankrig, der er en vis formalistisk skønhed over et system hvor undervisningsministeren kan side på sit elegante kontor og se på klokken, og tænke: "Ja, nu undervises alle frankrigs 3 klasser i franskgrundbogens kapitel 17".
Det er også meget lettere for forældrene, som jo også læste samme bog for 30 år siden - de kender jo pensum.

Dette samfund er ved at blive ødelagt af et embedsmandsvælde der kun går op i at kunne måle, veje og kontrollere. Embedsmænd isat en sund skepsis for, for ikke at sige total mistro til, muligheden for at ærlige mennesker står op om morgenen og passer deres arbejde - UDEN at skulle måles og vejes.
Man indfører et system der er totalt dræbende for enhver virkelyst og trang til innovation og det gælder lige fra sosu assistenten og helt ind i embedsmændenes egne kontorer, for de er jo selv ofre for cancer der spreder sig og er selv de bedste eksempler på den uduelighed, der er så åbenlys, når man ser på slut-resultatet.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
avatar
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Thomas on Man mar 04, 2013 10:36 pm

Jomsviking skrev:Man sidder på kontorer i centraladministrationen, til dels guided af såkaldte "forskere" i deres høje elfenbenstårne og drømmer en virkelighed frem som overhoved ikke forholder sig til den reelle virkeligheden (det vil sige den du, jeg, folkeskolelæren og eleven befinder sig i).

Med den ene hånd vil man have en kreativ og innovativ folkeskole, hvor undervisningen (og derved underviseren) kan begejstre og forny sig, og derved skabe omstillingsparate vidensbegærlige unge samfundsborgere med den anden hånd skærer man voldsomt (det bliver ihvertfald resultatet) i lærens forberedelsestid m.m. Som jo lige netop benyttes til at sammensætte de undervisningsforløb som kan afstedkomme den omstillingsparate vidensbegærlige unge samfundsborger.

Men lad os da endelig gøre lige som i frankrig, der er en vis formalistisk skønhed over et system hvor undervisningsministeren kan side på sit elegante kontor og se på klokken, og tænke: "Ja, nu undervises alle frankrigs 3 klasser i franskgrundbogens kapitel 17".
Det er også meget lettere for forældrene, som jo også læste samme bog for 30 år siden - de kender jo pensum.

Dette samfund er ved at blive ødelagt af et embedsmandsvælde der kun går op i at kunne måle, veje og kontrollere. Embedsmænd isat en sund skepsis for, for ikke at sige total mistro til, muligheden for at ærlige mennesker står op om morgenen og passer deres arbejde - UDEN at skulle måles og vejes.
Man indfører et system der er totalt dræbende for enhver virkelyst og trang til innovation og det gælder lige fra sosu assistenten og helt ind i embedsmændenes egne kontorer, for de er jo selv ofre for cancer der spreder sig og er selv de bedste eksempler på den uduelighed, der er så åbenlys, når man ser på slut-resultatet.

Tjooooo....

Men jeg tror nu, at den oprindelige opgave var at finde ud af om lærerne lavede noget - overhovedet?

Lidt som undersøgelserne omkring Palme-mordet.......
avatar
Thomas

Antal indlæg : 24933
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by guldimund on Tirs mar 05, 2013 1:03 am

Lige for tiden bruger lærerene deres forberedelsestid på at lære at hyle som Bondo. Ellers er forberedelsestiden vist tæt på ren betalt svir. Just my take.
avatar
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Jomsviking on Tirs mar 05, 2013 12:43 pm

@Thomas og @Guldimund

Jeg synes det, desværre, er betegnende for den offentlige debat at det er gangbar mønt at kloge sig på om folkeskole- og gymnasielærere "laver noget".
I virkeligheden er det noget af en frækhed at man fra politikeres og deres embedsmands-håndlangere (hvor man så godt kan være i tvivl om det er hunden der logrer med halen eller omvendt) side, har tilladt sig denne diskurs, vel understøttet af af den sædvanlige misinformation. Eksempelvis fik de (mener jeg) Mckinsey til at regne sig frem til at en gymnasielærer underviser, i snit, 7.5 time om ugen. God vel rettet propaganda, for det der står tilbage for 98% af befolkningen er at gym.-lærere arbejder 7.5time om ugen. ser vi bort fra den statistiske metode, hvor man ikke tager højde for "andre opgaver end undervisning", hvilket gør undersøgelsen helt tom i forhold til lærerens arbejde og arbejdsområde (og dem der citerer den som om den viser noget lyver, men det er jo meningen), så kan man jo lige overveje hvor lang tid det tager at rette 28 unge menneskers skriftlige udgydelser, a 4000 ord (tror jeg nok) hvor et sted mellem 25%-50% slet ikke formår at forfatte noget der dels er forståeligt, dels ikke har en eller flere fejl i hver sætning - hvis det da overhovedet kan kaldes "dansk". Det kan man så gange op med hvor mange afleveringer på et år en klasse skal lave, gange antallet af lærerens klasser på et år. Man kan overveje hvor lang tid det tager at forberede en moderne, inspireret undervisning af 28 mennesker i en time. Jeg ved at man i det fine erhvervsliv bruger særdels lang tid på at forberede en enkelt kundepræsentation af et emne der på et intellektuelt niveau, er så langt mere simpelt end hvad der foregår, eller bør foregå, i en dansktime i 3g.

Nøjagtigt det samme gør sig gældende for folkeskolelærerne der i tilgift så også har en tidskrævende funktion som samfundet første, og i det fleste tilfælde sidste, forsvarslinje for de rigtig mange børn der mistrives og ikke fungerer. For ikke at nævne deres rolle som voksen-støttepædagoger for en stigende gruppe af forældre der ikke magter deres opgave og da slet ikke har formået at socialisere deres uvorne unger.

Så er det også rigtigt at der findes gratister, lærer der slet ikke yder den indsats der bør. Men det er ikke normen.
Igennem snart 10 års konsulentvirke i centraladministrationen, kan jeg fortælle at det også er rigtigt at der findes arbejdssomme og dygtige embedsmænd der er deres høje løn værd - men det er heller ikke normen (og jeg har hørt at det er værre i kommunerne).

Det må være en ledelsesmæssig udfordring hvis man har "gratister" eller udygtige ansatte, og jeg skal da gerne indrømme at jeg mener at man med et slag på tasken kunne fyre 1/4 af central administrationen og 1/3 af den kommunale administration uden at vi borgere ville opdage det.
(Nu kunne man jo beskylde mig for et polemisk trick, da lærene ikke skal fyres, men forskellen på en lærer, og en administrator, er at læreren altid, med god ledelse, kan bringes til at udføre noget nyttigt, det er ikke altid tilfældet for administratoren)

Men det er jo ikke det der sker: I stedet finder man på at hvis blot man

A) Bestemmer, detaljeret, over medarbejderens arbejdsindsats og opgaveløsning.
B) Definerer at arbejdsindsatsen ikke skal måles på det reelle produkt (i lærenes tilfælde så mange som muligt dygtige unge mennesker der er relevante for morgendagens samfund), men på let målelige dele af arbejdsprocessen (som f.eks. hvor når man stempler ind og ud; om eleven kan den lille tabel i 1. klasse m.m.)

JA, Så skal det hele nok blive bedre!

Mht. til (A), er det jo en helt forældet tankegang fra den gang hvor "mester" vidste bedst, og man blev kun "mester", hvis man rent faktisk vidste bedst. Meeen vi skal jo blot betragte de øverste ledere (politikeren) for at forvisse sig om at de ikke aner noget som helst om deres "resortområde" og det er et forhold der er ganske betegnende for hele den offentlige ledelse.

Mht. til (B) det er jo symptom på den samfundsfaglige (af nogle kaldet DJØF) smitte der spreder sig aggresivt i administrationen af dette land. "Det er lige godt, hvad vi når frem til, hvis bare metoden er korrekt" - En definition på ligegyldighed; En uhyrlig påstand; Svindsot i samfundet; Et intellektuelt syndefald.

Mht. A og B, ja overskriften er jo: mere detail-administration/bestemmelse - gad vide hvem det er der får disse ideer?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
avatar
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Thomas on Tirs mar 05, 2013 1:08 pm

Jomsviking skrev:@Thomas og @Guldimund


Du kan da se, at de ikke laver dagens gerning! Rollingerne kan IKKE læse efter 9 års skolegang - jamen de kan ikke læse. Det kræver ikke nogen akademisk grad at måle det resultat.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 24933
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Jomsviking on Tirs mar 05, 2013 1:14 pm

De læser da bedre nu end de har gjort i mange år? og også end den gang du var dreng - der talte man jo bare ikke fodermestrens unger med.

Men det er selvfølgelig rigtigt at den moderne folkeskole er stærkt udfordret af en generation af unge der ikke:

1) Har lært at sidde stille
2) Har lært at være sociale
3) Har lært at de voksne har ret/bestemmer


Og har uduelige forældre, der ikke har opdraget dem, og i øvrigt ikke støtter op om skolens almene indsats, da de kun støtter op om den speciffike indsats vedrørende deres egen uvorne unge.

Man kan spørge sig selv, hvor vigtigt det egentligt er at en elev kan læse i 1.kl. Det er muligt at netop denne elev vil være meget bedre tjent med at fokusere på noget andet (det kunne være formning), således at eleven udvikler sig i en sådan retning at den måske lærer at læse i 3.kl.
Vi har at gøre med mennesker, ikke maskiner, og disse menensker modnes og udvikles i forskelligt tempo - et hvert forsøg på ensretning, centralisering og putten i letmålelige kasser, vil nødvendigvis være ikke-optimalt. Det er derfor vi skal have en skole med dygtige lærere, hvis faglighed og engagement sætter dem i stand til at doserer lige netop den undervisning der bedst muligt vil understøtte dette lille menneske.
Det er ikke det embedsmændenes og deres politikeres utidige indblanding faciliterer - tværtimod.



_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
avatar
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by guldimund on Tirs mar 05, 2013 1:42 pm

Jomsviking skrev:De læser da bedre nu end de har gjort i mange år? og også end den gang du var dreng - der talte man jo bare ikke fodermestrens unger med.

Men det er selvfølgelig rigtigt at den moderne folkeskole er stærkt udfordret af en generation af unge der ikke:

1) Har lært at sidde stille
2) Har lært at være sociale
3) Har lært at de voksne har ret/bestemmer

Og har uduelige forældre, der ikke har opdraget dem, og i øvrigt ikke støtter op om skolens almene indsats, da de kun støtter op om den speciffike indsats vedrørende deres egen uvorne unge.


Enig i ovenstående. Vedr. mit oplæg med at forberedelsestiden er svir, så har jeg hørt på læreres retorik, geografisk adskilt fra hinanden, hvor det samme kommer ud af munden. Okay, så får de jo nok informationerne fra samme sted. Men benet skal jo forsvares. Forberedelsestiden vil jeg til enhver tid påstå kan bruges mere effektivt, med det jeg har observeret. Men blandt meget andet : området trænger til et grundigt eftersyn. I al beskedenhed. Det der kommer til at ske her, vil danne præsedens for offentligt ansatte fremover.
avatar
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Jomsviking on Tirs mar 05, 2013 2:22 pm

guldimund skrev:
Jomsviking skrev:De læser da bedre nu end de har gjort i mange år? og også end den gang du var dreng - der talte man jo bare ikke fodermestrens unger med.

Men det er selvfølgelig rigtigt at den moderne folkeskole er stærkt udfordret af en generation af unge der ikke:

1) Har lært at sidde stille
2) Har lært at være sociale
3) Har lært at de voksne har ret/bestemmer

Og har uduelige forældre, der ikke har opdraget dem, og i øvrigt ikke støtter op om skolens almene indsats, da de kun støtter op om den speciffike indsats vedrørende deres egen uvorne unge.


Enig i ovenstående. Vedr. mit oplæg med at forberedelsestiden er svir, så har jeg hørt på læreres retorik, geografisk adskilt fra hinanden, hvor det samme kommer ud af munden. Okay, så får de jo nok informationerne fra samme sted. Men benet skal jo forsvares. Forberedelsestiden vil jeg til enhver tid påstå kan bruges mere effektivt, med det jeg har observeret. Men blandt meget andet : området trænger til et grundigt eftersyn. I al beskedenhed. Det der kommer til at ske her, vil danne præsedens for offentligt ansatte fremover.

Udfordringen er jo at man på den ene side vil have at lærerne skal innovere, skræddersy og tilpasse deres undervisning, og samtidigt skal de være engagerede og tage et stort ansvar mens man med den anden hånd vil køre det som en pølsefabrik og arbejdstid fra 0800-1600.
De ting passer ikke sammen og kommer heller ikke til at passe sammen.

Jeg kunne jo godt tænke mig, at man i stedet for at tage til singapore hvor børnene:

1) Har lært at sidde stille
2) Har lært at være sociale
3) Har lært at de voksne har ret/bestemmer

Vendte blikket indad og spurgte os selv hvad det præcist er/var der virkede (resultatet af de sidste 50 år, er jo trods alt imponerende) og arbejdede ud fra denne styrkeposition, i stedet for at halse efter Antorinis eller den til enhver tid siddende ministers fikse ideer og personlige præferencer og et væld at "teoretikkere" (universitetsfolk) der alle har det tilfælles, at de ikke kender håndværket.


Når det er sagt så er det min egen subjektive holdning at særligt folkeskolelærene (off. så vel som private) udfylder den aller mest vigtige funktion i samfundet. Deres indsats, som jo selvfølgelig ikke kan stå alene, er altafgørende for, ikke bare, "videnssamfundet" men hele samfundets generelle vidensniveau og modenhed. Går det galt i folkeskolen, så kommer vi ikke til gymnasierne og anden uddannelse. Så det er fundamentet.
Det er vigtigt, for samfundet, at denne gruppe består af dygtige engagerede mennesker og ikke halv-dygtige mennesker der ellers ikke vidste hvad de skulle lave. det er mit helt uvidenskabelige indtryk at kvaliteten er for faldende, da det er blevet lav prestige og lønnen i øvrigt er dårlig. Og lige meget hvad Antorini eller hvem der nu byder, skulle finde på: Hvis lærene ikke er dygtige og engagerede så skal enhver reform eller tiltag nok ende med et dårligt resultat.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
avatar
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by HenningK on Tirs mar 05, 2013 2:40 pm

Jomsviking skrev:@Thomas og @Guldimund

Jeg synes det, desværre, er betegnende for den offentlige debat at det er gangbar mønt at kloge sig på om folkeskole- og gymnasielærere "laver noget".

Selvfølgeligt er det cheap shots at skyde efter lærernes forberedelsestid og ferielængde. Men det er vel også lidt lærerne, der har bragt sig i den her situation. Ved at insistere på at alle bliver behandlet ens - både dem, der løbende udvikler deres fag og de, der kører den samme omgang pensum som de har gjort de sidste 15-20 år.

Differentieret forberedelsestid afhængig af fag og erfaring? Ja tak, hellere i dag end i går... Plus så meget fleksibilitet i systemet, så en skoleleder naturligvis kan tildele ekstra forberedelsestid afhængigt af individuelle behov uden at skulle ansøge undervisningsministeren om det.

Det ville da også være fint hvis man kunne styrke ledelsen i skolen. Gøre det mindre accepteret at nogen lærere kører på frihjul og mere accepteret at fyre en lærer, der ikke lever op til sit ansvar. Lidt mindre en sikker livstidsstilling, lidt mere krav til engagement og udvikling.

Jomsviking skrev:... så kan man jo lige overveje hvor lang tid det tager at rette 28 unge menneskers skriftlige udgydelser, a 4000 ord (tror jeg nok) hvor et sted mellem 25%-50% slet ikke formår at forfatte noget der dels er forståeligt, dels ikke har en eller flere fejl i hver sætning - hvis det da overhovedet kan kaldes "dansk".

Løsningen (i hvert fald på gymnasiet) ligger lige for: Outsourc' opgave-retningen til billigere ressourcer. Det ku' være studerende med behov for at få suppleret SU'en eller pensionerede lærere, der stadig gider. Læringen for eleven kommer jo alligevel af at løse opgaven, ikke af de røde streger.

Jeg er helt enig i at det eftersyn er tiltrængt. De borgerliges "reform-rum" overfor folkeskolen har nok været begrænset - også ideologisk, hvor Fogh tilsyneladende hellere har villet se privatskoler poppe op end at bøvle med at få en folkeskole til at fungere (som jo alligevel er en modvinds-sag, hvor resultatet først ses mange år senere).

Nu er det så en rød-radikal regering, og så svinges kosten. Spørgsmålet er så hvilke unger, der kommer ud af en heldagsskole?

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Jomsviking on Tirs mar 05, 2013 4:48 pm

@Henning

Ja, det er lige netop cheap shoots.

"Ved at insistere på at alle bliver behandlet ens - både dem, der løbende udvikler deres fag og de, der kører den samme omgang pensum som de har gjort de sidste 15-20 år."

Det kan man jo sige om hele den offentlige sektor, og jeg mener da andre områder står bedre for skarpretteren.

Differentieret forberedelsestid afhængig af fag og erfaring
Man har det allerede, så langt jeg er orienteret, på fag.
I princippet burde den mere erfarende lærer jo bruge lige så meget tid på forberedelse. Endnu et eksempel på pølsefabrik og standardisering: Standarden for En undervisningslektion, en Gøl pølse eller en møtrik er sådan og sådan. Ergo! må den erfarende/gode lærer skulle bruge mindre tid på at nå samme niveau som den uerfarende/udygtige lærer. Det falder jo snublende nært at omtale dette niveau som det fælles lave niveau - det må det jo være, siden det er defineret af den dårligste.


Jeg er helt enig i at det eftersyn er tiltrængt. De borgerliges "reform-rum"

Man kan diskutere om det måske var på tide at forbedre det man har, i stedet for at bygge om hvert fjerde år - hver gang med en bygmester som knap halvdelen af befolkningen er hjertens uenige med.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
avatar
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Jomsviking on Tirs mar 05, 2013 5:00 pm

Løsningen (i hvert fald på gymnasiet) ligger lige for: Outsourc' opgave-retningen til billigere ressourcer. Det ku' være studerende med behov for at få suppleret SU'en eller pensionerede lærere, der stadig gider. Læringen for eleven kommer jo alligevel af at løse opgaven, ikke af de røde streger.

Ja løsningen ligger lige for: Man lader være med at rette stilene.

Hvorfor lære at regne når man har lommeregnere? Hvorfor lære at stave når man har stavekontrol? Lad os bruge alle kræfter på at lave nogle gode demokratiske samfundsborgere, med nogle gode generelle "kompetencer" - for det er jo det man skal kunne, eller rettere en af de få ting man skal kunne - for at læse et samfundsvidenskabeligt fag, og blive en fin embedsmand der kan fortælle lærere, læger, sygeplejersker, sosu assistenter m.m. hvordan man udfører deres job på den bedst mulige måde (skidt pyt med resultatet, virkeligheden er så svær at få til at stemme med generelle betragtninger og linære regressioner, så den ser vi bortfra)

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
avatar
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by HenningK on Tirs mar 05, 2013 11:42 pm

Jomsviking skrev:
Man har det allerede, så langt jeg er orienteret, på fag.

Jeg må indrømme at jeg er på tynd is her. Min ældste går stadig i vuggestue. Men iflg. denne lærer, så var det i hvert fald er det et uoverskueligt problem i 8. måned 2012 at afgøre hvilke fag, der skal "degraderes" og hvilke, der skal "beholde" deres forberedelsestid. Stupid insisteren på samme akkord langs hele transportbåndet på Pølsefabrikken?

Jomsviking skrev:I princippet burde den mere erfarende lærer jo bruge lige så meget tid på forberedelse. Endnu et eksempel på pølsefabrik og standardisering: Standarden for En undervisningslektion, en Gøl pølse eller en møtrik er sådan og sådan. Ergo! må den erfarende/gode lærer skulle bruge mindre tid på at nå samme niveau som den uerfarende/udygtige lærer. Det falder jo snublende nært at omtale dette niveau som det fælles lave niveau - det må det jo være, siden det er defineret af den dårligste.

I praksis er der givetvis også forskel på hvor dygtige/effektive at den enkelte lærer er til at forberede sig. Den slags individuelle forskelle levner det offentlige løn- og aftalesystem jo bare ikke særligt store muligheder for at tilgodese.

Problemet ved at lave regler på det her område, er jo at de vil blive fulgt dogmatisk. Økonomisk pressede kommuner vil lægge et hårdt pres på skolelederne om at få så mange undervisningstimer ud af pengene som muligt. Og det er selvfølgeligt et problem for den lærer, som har behov for mere forberedelsestid.

Det mest forunderlige er jo nærmest at der er så stor forskel mellem de forskellige skoler. Der er jo kommunale folkeskoler, som fungerer rigtigt fint. Og så er der elendige skoler, som tilsyneladende blot får lov til at fortsætte med sjofle Danmarks unges fremtid bort.

Jeg priser mig lykkelig for at bo indenfor bekvem cykel-afstand af en fremragende privatskole, og krydser fingre for at knejten er kvik nok til at blive lukket ind.

Jomsviking skrev:Ja løsningen ligger lige for: Man lader være med at rette stilene.
'

Det skrev jeg så ikke. Selvom det naturligvis ville være den billigste løsning.

Ku' man nu ha' folk til den slags dødssyg maleri med rød kuglepen - så ku' man måske tiltrække bedre lærere og tilføje lidt mere prestige til faget? Måske ku' opgaver endda blive rettet hurtigere end i dag? Med en mulig pædagogisk gevinst til følge.

Men som det er i dag vil den slags blive skudt ned med: "Hvor skal pengene komme fra? Skal vi være færre lærere?" og "Hvis en lærer skal rette færre stile, så skal hun undervise mere - mere undervisning til samme løn svarer jo til en lønnedgang!". Suk.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Thomas on Ons mar 06, 2013 1:45 am

Jomsviking skrev:
Man kan diskutere om det måske var på tide at forbedre det man har, i stedet for at bygge om hvert fjerde år - hver gang med en bygmester som knap halvdelen af befolkningen er hjertens uenige med.
Njaah skal vi ikke realistisk sige knap 1/3?

Problemet er burhønsene i SF.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 24933
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Thomas on Ons mar 06, 2013 1:54 am

HenningK skrev:
Jomsviking skrev:
Man har det allerede, så langt jeg er orienteret, på fag.

Jeg må indrømme at jeg er på tynd is her. Min ældste går stadig i vuggestue. Men iflg. denne lærer, så var det i hvert fald er det et uoverskueligt problem i 8. måned 2012 at afgøre hvilke fag, der skal "degraderes" og hvilke, der skal "beholde" deres forberedelsestid. Stupid insisteren på samme akkord langs hele transportbåndet på Pølsefabrikken?
Tro mig, der er med garanti lavet en plan - og den får lærerne. Øhh GÅR man i vuggestue? Jeg troede, man blev båret?


Jomsviking skrev:I princippet burde den mere erfarende lærer jo bruge lige så meget tid på forberedelse. Endnu et eksempel på pølsefabrik og standardisering: Standarden for En undervisningslektion, en Gøl pølse eller en møtrik er sådan og sådan. Ergo! må den erfarende/gode lærer skulle bruge mindre tid på at nå samme niveau som den uerfarende/udygtige lærer. Det falder jo snublende nært at omtale dette niveau som det fælles lave niveau - det må det jo være, siden det er defineret af den dårligste.

I praksis er der givetvis også forskel på hvor dygtige/effektive at den enkelte lærer er til at forberede sig. Den slags individuelle forskelle levner det offentlige løn- og aftalesystem jo bare ikke særligt store muligheder for at tilgodese.

Problemet ved at lave regler på det her område, er jo at de vil blive fulgt dogmatisk. Økonomisk pressede kommuner vil lægge et hårdt pres på skolelederne om at få så mange undervisningstimer ud af pengene som muligt. Og det er selvfølgeligt et problem for den lærer, som har behov for mere forberedelsestid.
Njahh de må finde sig noget andet og genere folk med. Med det faldende fødselstal ER der ikke brug for alle de lærere.


Det mest forunderlige er jo nærmest at der er så stor forskel mellem de forskellige skoler. Der er jo kommunale folkeskoler, som fungerer rigtigt fint. Og så er der elendige skoler, som tilsyneladende blot får lov til at fortsætte med sjofle Danmarks unges fremtid bort.

Jeg priser mig lykkelig for at bo indenfor bekvem cykel-afstand af en fremragende privatskole, og krydser fingre for at knejten er kvik nok til at blive lukket ind.
Det er jo pointen - nedlæg folkeskolen.


Jomsviking skrev:Ja løsningen ligger lige for: Man lader være med at rette stilene.
'

Det skrev jeg så ikke. Selvom det naturligvis ville være den billigste løsning.

Ku' man nu ha' folk til den slags dødssyg maleri med rød kuglepen - så ku' man måske tiltrække bedre lærere og tilføje lidt mere prestige til faget? Måske ku' opgaver endda blive rettet hurtigere end i dag? Med en mulig pædagogisk gevinst til følge.

Men som det er i dag vil den slags blive skudt ned med: "Hvor skal pengene komme fra? Skal vi være færre lærere?" og "Hvis en lærer skal rette færre stile, så skal hun undervise mere - mere undervisning til samme løn svarer jo til en lønnedgang!". Suk.
Jeps: Lønnedgang!
avatar
Thomas

Antal indlæg : 24933
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Total kynisme

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum