Regeringen varmer op til stor økonomisk forårspakke

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Regeringen varmer op til stor økonomisk forårspakke

Indlæg by Thomas on Ons jan 30, 2013 2:29 am

Pakke???

Nu har jeg ikke læst artiklen; men ud fra overskriften tror jeg, at jeg må erklære mig enig i den vurdering:

1) Der er brug for fortsatte reformer (med skyldig reference til SortKaffe og Jytte Hilden) i den offentlige sektor. Her står uddannelsesområdet uden tvivl overfor nogle rimelig brutale krav. Resultaterne i sektoren er mere end ringe - og svarer nogenlunde til sundhedssektoren for 20-30 år siden, hvor den bare blev dyrere og dyrere - med stærkt tvivlsomme resultater.
Det har så mange forklaringer - især bort - men summen af kardemommen er, at resultaterne IKKE står mål med de forbrugte ressourcer.

2) Det er helt klart, at man ikke kan lade den finanssektor fortsat være en klods om benet i bestræbelserne på at skaffe kredit til nødvendige investeringer, der kan og vil betale tilbage. Her tror jeg at oplægget bliver en finansieringsreform uden om bankerne - med institutter af selvejende karakter og debitor ejede.
Jeg tror faktisk også på en offentlig girobank - hvor jeg har min mistanke om, at den internetbank, som fulgte med Spar Lolland vil blive købt (billigt) og brug i den sammenhæng. Den har Jyske Bank på INGEN måder brug for. En ting er sikkert: Det er utåleligt, at detail-kunderne, der kun skal have betalt deres regninger med deres løn de ene gang efter den anden bliver taget som gidsler for bankernes afpresning.

3) Der må komme nogle større infrastruktur investeringer - betalt i betydelig grad af tyskerne (som havende den største interesse i dem). Jeg tænker her på højvolt transmission og Femarn forbindelse. Begge dele har en tilknytning til Udkantseuropa (Norge og Sverrig - evt Finland).
Det vil kræve en del investeringer i jernbaner tilknyttet. Det mener jeg bliver nødvendigt af hensynet til handlen på Baltikum og Østeuropa. Det polske jernbanenet har altid været en katastrofe og en ordenlig jernbane forbindelse til Skt. Petersborg - altid de tyske generalstabs hovedpine - kommer til at tage tid (om vi får en genoplivning af Berlin-Bagdad? Måske; men jeg tvivler: De mere umiddelbare resultater er mere påtrængende.
Jeg tvivler ligeledes stærkt på at trafikstrukturen omkring Hamborg og Rotterdam kan klare en udbygning. Om ikke andet skal fjernhandlen her fødes - ingen tvivl om at Hamburg Maschen er helt central. Men Kieler Kanalen er IKKE nok til det formål.
Jeg tror faktisk at enten Århus eller Frederikshavn er de bedst muligheder - men det kræver en jernbane, der kan tage fra! For at der kommer noget smæk for skillingen skal der helt anderledes transittrafik til. Man ER fra Bundesbahn indstillet på 1500 m tog - der kommer til at tage tid; men....
Jeg tror så også på en ganske stor betydning af Kastrup, fordi det roderi i Berlin - Mein lieber Gott!!!
Lufttrafikmæssigt har Berlin ALTID været totalt håbløs. Den dag i dag står nogle af Hitlers vanvidsprojekter stort set ubenyttede hen - og de bliver ALDRIG brugt.

4) Endelig bliver en af de meget store udfordringer at redde stumperne i realkreditten. Skal vi være lidt optimistiske, så kan halvdelen nok reddes.
Dernæst skal Nordea smides helt ud af landet - og Danske Bank hugges op.

Men jo, det begynder at tegne til et større projekt, som kan gennemføres - og ikke mindst vække forståelse i omverdenen.

Det er nok lidt for tidligt at reintegrere Skåne helt og smide svensken ud derfra.... men det bærer derhen ad.
Thomas

Antal indlæg : 25080

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Regeringen varmer op til stor økonomisk forårspakke

Indlæg by Gæst on Ons jan 30, 2013 8:16 am

Thomas skrev:
3) Der må komme nogle større infrastruktur investeringer - betalt i betydelig grad af tyskerne (som havende den største interesse i dem). Jeg tænker her på højvolt transmission og Femarn forbindelse. Begge dele har en tilknytning til Udkantseuropa (Norge og Sverrig - evt Finland).
Det vil kræve en del investeringer i jernbaner tilknyttet.

Tyskerne har så lidt interesse i Fehmern (trafikorridor Sverige-Fehmern-Hamborg), at de faktisk for kort tid siden prioriterede den helt væk fra deres planer. De havde færre penge og andet var vigtigere for dem.

Tyskerne har ingen interesse i elforbindelser til Danmark, så får de bare mere værdiløs dansk vindmøllestrøm ned oven i deres egen, som der heller ikke er kunder til i Nord. De har interesser i intern eltransit fra Nord- til Sydtyskland (HVDC), som er i gang. Samt interesser i HVDC-kabler i havet UDENOM Danmark og til Norge.

Næ, vi skal selv betale. Vi der smører madpakkerne hver morgen. Mon ikke, at vi får en kloakplan i stedet. Derudover kunne en del jyske motorveje med fordel overdrages til de lokale kommuner, der så kunne drive dem som landeveje (det er dyrt for staten at drive en motorvej, hvor der reelt ikke er trafik til det).

En del mindre landeveje kunne også med fordel omlægges til grusveje. Det er billigere og der er masser af håndens arbejde i at holde den slags.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg by dkguy66 on Ons jan 30, 2013 8:30 am

I stedet for disse højtravende tanker om Femern og andet, kunne man for fanden da afslutte electrificeringen af jernbanen op til Aalborg.

Det er noget af det mest tåbelige i nyere dansk histori, at man sandelig begyndte at sætte master op ved Århus H, men stoppede ved Fredericia.

Det projekt kunne man jo bruge alle de milioner til, som danskerne hver dag betaler i div. grønne afgifter. For det er da et miljøprojekt. Og et konkret projekt, alle kan forstå værdien af.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Geografisk sted : Århus

Vis brugerens profil

Indlæg by Thomas on Ons jan 30, 2013 8:44 am

BamsesFar skrev:
Thomas skrev:
Det vil kræve en del investeringer i jernbaner tilknyttet.

Tyskerne har så lidt interesse i Fehmern (trafikorridor Sverige-Fehmern-Hamborg), at de faktisk for kort tid siden prioriterede den helt væk fra deres planer. De havde færre penge og andet var vigtigere for dem.
Det tror jeg nu IKKE. Der er et lille problem med Schleswig-Holsten, der til de grader er på røven - og regeringen har problemer i Bundesrat. Dertil kommer manglen på Bundesanleihen, hvor delstater og Bund nu går sammen om fælles udstedelser - Hvilke Bundesländer har mest gavn af disse???

Tyskerne har ingen interesse i elforbindelser til Danmark, så får de bare mere værdiløs dansk vindmøllestrøm ned oven i deres egen, som der heller ikke er kunder til i Nord. De har interesser i intern eltransit fra Nord- til Sydtyskland (HVDC), som er i gang. Samt interesser i HVDC-kabler i havet UDENOM Danmark og til Norge.
Jeg har set HVDC planerne - men søkabler er heller ikke gratis. Jeg har også godt set den med de - jeg mener det er 2 trasséer. De havde et lille problem her til jul, hvor de måtte sælge strøm til Holland for NEGATIV pris. Desuden leder de strøm via Polen, videre i Tjekkiet, til Sydtyskland.
Skal vi sige: "So wohl, als auch!"
Næ, vi skal selv betale. Vi der smører madpakkerne hver morgen. Mon ikke, at vi får en kloakplan i stedet. Derudover kunne en del jyske motorveje med fordel overdrages til de lokale kommuner, der så kunne drive dem som landeveje (det er dyrt for staten at drive en motorvej, hvor der reelt ikke er trafik til det).

En del mindre landeveje kunne også med fordel omlægges til grusveje. Det er billigere og der er masser af håndens arbejde i at holde den slags.

/BF

Thomas

Vis brugerens profil

Indlæg by Thomas on Ons jan 30, 2013 9:00 am

dkguy66 skrev:I stedet for disse højtravende tanker om Femern og andet, kunne man for fanden da afslutte electrificeringen af jernbanen op til Aalborg.

Det er noget af det mest tåbelige i nyere dansk histori, at man sandelig begyndte at sætte master op ved Århus H, men stoppede ved Fredericia.

Det projekt kunne man jo bruge alle de milioner til, som danskerne hver dag betaler i div. grønne afgifter. For det er da et miljøprojekt. Og et konkret projekt, alle kan forstå værdien af.
Ja det er en gammel historie - som jeg fulgte på halvnært hold, da skidtet brød sammen og Ole Randbæk kom til Frederikshavn og værftet deroppe.
Planen var oprindelig en elektrificering, fordi der kom atomkraft med masser af billig strøm. Så kom oliekrisen, hvor man - mens man hængte snore op - kørte med dieseltog under guirlanderne. Da det så var færdig, så skulle man ikke have atomkraft - plus olieprisen faldt.

Som jeg ser det ligger problemet med Bundesbahn, fordi de skal op på 1500 m godstog - og strækningerne i Nordtyskland er kun klassificeret til 740-750 m. Man har så forsøgsvis kørt med 800-900 m tog fra Danmark - hvilket kan lade sig gøre med lange godsvogne (det er standsningerne, der er problemet, fordi med korte vogne bliver bufferne samlet set trykket mere sammen - og når de udvider sig igen har man et problem med at få skidtet til at passe. Lange vogne giver så problemer længere sydpå, hvor knækvinkler - og profilen I knækvinklen kan give ballade). Men derfor hænger det på Maschen.
Jeg ved, at der er også koblingsproblemer.

Fidusen er imidlertid, at gennemføres elektrificeringen til Ålborg, så er trasséen lagt for højspændingen.
Thomas

Vis brugerens profil

Indlæg by dkguy66 on Ons jan 30, 2013 12:08 pm

Thomas skrev:
dkguy66 skrev:I stedet for disse højtravende tanker om Femern og andet, kunne man for fanden da afslutte electrificeringen af jernbanen op til Aalborg.

Ja det er en gammel historie - som jeg fulgte på halvnært hold, da skidtet brød sammen og Ole Randbæk kom til Frederikshavn og værftet deroppe.
Planen var oprindelig en elektrificering, fordi der kom atomkraft med masser af billig strøm. Så kom oliekrisen, hvor man - mens man hængte snore op - kørte med dieseltog under guirlanderne. Da det så var færdig, så skulle man ikke have atomkraft - plus olieprisen faldt.

Som jeg ser det ligger problemet med Bundesbahn, fordi de skal op på 1500 m godstog - og strækningerne i Nordtyskland er kun klassificeret til 740-750 m. Man har så forsøgsvis kørt med 800-900 m tog fra Danmark - hvilket kan lade sig gøre med lange godsvogne (det er standsningerne, der er problemet, fordi med korte vogne bliver bufferne samlet set trykket mere sammen - og når de udvider sig igen har man et problem med at få skidtet til at passe. Lange vogne giver så problemer længere sydpå, hvor knækvinkler - og profilen I knækvinklen kan give ballade). Men derfor hænger det på Maschen.

Fidusen er imidlertid, at gennemføres elektrificeringen til Ålborg, så er trasséen lagt for højspændingen.

Nu ved jeg så ikke lige hvilken tidslder du lever i, men arbejdet med electrificering af banen op til Aalborg blev altså afbrudt omkring årtusindeskiftet - altså år 2000, hvor man droppede banen fra Fredericia og op til Aalborg.

Og har altså ikke en skid med dine historiske erfaringer fra statsbanerne at gøre, da Frederik IX var konge! Eller Atomkraft osv.

dkguy66

Vis brugerens profil

Indlæg by Thomas on Ons jan 30, 2013 2:20 pm

dkguy66 skrev:
Thomas skrev:

Nu ved jeg så ikke lige hvilken tidslder du lever i, men arbejdet med electrificering af banen op til Aalborg blev altså afbrudt omkring årtusindeskiftet - altså år 2000, hvor man droppede banen fra Fredericia og op til Aalborg.

Og har altså ikke en skid med dine historiske erfaringer fra statsbanerne at gøre, da Frederik IX var konge! Eller Atomkraft osv.
Det skulle ikke vare så længe inden vi får at se, hvad det bliver.
Thomas

Vis brugerens profil

Indlæg by Gæst on Ons jan 30, 2013 6:06 pm

Det er godt i gang. Dog ikke nødvendigvis i de "tyndere" områder først. Men der kommer mere.

Ikke alt er heller så godt, som det ser ud på overfalden. BaneDanmarks kompetencer er stort set forsvundet siden den første elektricificering 80'erne.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg by Uffe on Ons jan 30, 2013 7:14 pm

Skolevæsenet er overreguleret af centrale idioter på Christiansborg og omegn.

Lad skolerne selv bestemme over undervisningsformen og prøverne, og lad så for helvede dem selv beslutte hvad de skal gøre for at hjælpe ungerne til at fatte hvad pytagoras er for noget.

At der sidder nogle magtliderlige tåber på et kontor der har studeret på universitetet hele livet uden den mindste trævl af erfaring på området og detailregulerer vores folkeskole er til at blive fuldstændigt tosset af.

Når idioterne samtidigt indfører tests som er ubrugelige og herefter udnævner sig selv til genier, så er målet fuldt, og de burde fyres hele bundtet og fratages pensionsmidler.

Det er simpelthen for dumt at forsøge at centralplanlægge noget så dynamisk og lokalforskelligt som folkeskolen.
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Vis brugerens profil

Indlæg by Gæst on Ons jan 30, 2013 8:05 pm

Uffe skrev:Skolevæsenet er overreguleret af centrale idioter på Christiansborg og omegn.

Lad skolerne selv bestemme over undervisningsformen og prøverne, og lad så for helvede dem selv beslutte hvad de skal gøre for at hjælpe ungerne til at fatte hvad pytagoras er for noget.

At der sidder nogle magtliderlige tåber på et kontor der har studeret på universitetet hele livet uden den mindste trævl af erfaring på området og detailregulerer vores folkeskole er til at blive fuldstændigt tosset af.

Når idioterne samtidigt indfører tests som er ubrugelige og herefter udnævner sig selv til genier, så er målet fuldt, og de burde fyres hele bundtet og fratages pensionsmidler.

Det er simpelthen for dumt at forsøge at centralplanlægge noget så dynamisk og lokalforskelligt som folkeskolen.

Jeg har det lige modsat. Jeg mener, at alle folkeskoler skal ind under staten.

Folkeskolen er simpelthen for vigtig for fremtidens generationer til at være afhængig af diverse (mest Venstre-) kommunalpolitikeres visionsløse søgen efter det absolutte lavmål.

Derudover bør der være standardiserede, omfattende og landsdækkende eksaminer efter 5.te, 7.ende og 9.ende. Gerne test af kombinationer af paratviden og selvstændig tænkning.

Hvordan den enkelte skole derudover organiserer sig og sin undervisning bør være frit. Undervisningsmaterialet bør dog være det samme overalt og en defineret mængde af pensum være gennemgået / forstået på et givet tidspunkt i løbet af skole året. Derved er skoleskift nemmere.

Derudover skal man stoppe alt det der bull shit med at alle skal have studentereksamen etc. Lad os være ærlige og erkende, at vi alle har vore kvaliteter på forskellige steder. Og nogen kan bare ikke finde ud af at gøre noget som helst med høj kvalitet. Det afgørende er, at flok finder den hylde, som de kan håndtere. Hellere en god tømrer end en elendig student.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg by dkguy66 on Tors jan 31, 2013 5:35 am

Hvad der dog er mere interessant er hvad der historisk er sket.

I 70'erne og 80'erne da kunne folkeskole snildt klare en rimelig lav klassekvotient, servere skolemad til eleverne op til 7 kl. ( 2,3 eller 4 halve) og en 1/4 mælk, dagligt.

man fik både papir, og skrivehæfter, og engagerede lærerkræfter. Ja der var endda tid til både lejrskole og div. ekskursioner.

Udgiften til denne folkeskole var underligt nok en del lavere end den er i dag, når man ser på kommunerne og statens budget til skolen.

Så det store spørgsmål er jo ! HVOR BLIVER ALLE PENGENE DA SÅ AF ?

dkguy66

Vis brugerens profil

Indlæg by Gæst on Tors jan 31, 2013 8:24 am

dkguy66 skrev:Hvad der dog er mere interessant er hvad der historisk er sket.

I 70'erne og 80'erne da kunne folkeskole snildt klare en rimelig lav klassekvotient, servere skolemad til eleverne op til 7 kl. ( 2,3 eller 4 halve) og en 1/4 mælk, dagligt.

man fik både papir, og skrivehæfter, og engagerede lærerkræfter. Ja der var endda tid til både lejrskole og div. ekskursioner.

Udgiften til denne folkeskole var underligt nok en del lavere end den er i dag, når man ser på kommunerne og statens budget til skolen.

Min første indskydelse er, at omkostningerne simpelthen lå andre steder dengang.

Nu er der rigtigt mange omkostninger til vedligehold, som kommunerne gerne lægger ud til "selvforvaltning" - ie. "I får reelt for lidt penge, men må til gengæld prioritere, som I selv vil". Derudover er der i dag opstå - eller blevet defineret - en masse "afvigere", som trækker ca. 80% af undervisningsressourcerne + psykologer +....

I sin tid var mange af skolerne nybyggede = lave vedligeholdsomkostninger. Derudover kom kommunens "parkafdelinger" helt naturligt forbi og lavede det grove, som en del af deres øvrige hverdag. Endeligt var der respekt. Hvis læreren tilkaldte forældrene til en kammeratlig samtale om lille Peter, så kunne man mærke det på lille Peter, når han kom i skole den næste dag. Endeligt var lærernes faglige niveau meget højere dengang. Seminariet var ikke en skraldespand dengang som nu.

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg by Uffe on Tors jan 31, 2013 8:04 pm

BamsesFar skrev:
Jeg har det lige modsat. Jeg mener, at alle folkeskoler skal ind under staten.

Folkeskolen er simpelthen for vigtig for fremtidens generationer til at være afhængig af diverse (mest Venstre-) kommunalpolitikeres visionsløse søgen efter det absolutte lavmål.

Derudover bør der være standardiserede, omfattende og landsdækkende eksaminer efter 5.te, 7.ende og 9.ende. Gerne test af kombinationer af paratviden og selvstændig tænkning.

Hvordan den enkelte skole derudover organiserer sig og sin undervisning bør være frit. Undervisningsmaterialet bør dog være det samme overalt og en defineret mængde af pensum være gennemgået / forstået på et givet tidspunkt i løbet af skole året. Derved er skoleskift nemmere.

Derudover skal man stoppe alt det der bull shit med at alle skal have studentereksamen etc. Lad os være ærlige og erkende, at vi alle har vore kvaliteter på forskellige steder. Og nogen kan bare ikke finde ud af at gøre noget som helst med høj kvalitet. Det afgørende er, at flok finder den hylde, som de kan håndtere. Hellere en god tømrer end en elendig student.

/BF

Hvor er så friheden, engagementet, ansvarsbevidstheden og vigtigst af alt, det frie valg (som giver mening!)??

Det er i øvrigt ikke politikerne der skal bestemme noget særligt over skolerne, som jeg skrev er det skolen SELV der skal bestemme i samråd med forældrene. Det vil jeg absolut anbefale at man gør, for at skabe en mere forskelligartet skole, hvor man kan få lov at gøre tingene sådan som det giver mest mening. Det skal væk fra politisk fnidderfnadder og valgflæsk pis.

Der er ikke en eneste politiker der kan overskue nogen af hans fikse ideer og idiotiske lovforslag alligevel - hvor ofte kommer kæmperegninger og modsatte reaktioner ikke bag på idioterne? Det er kommunalt så vel som nationalt.

Det er dog nemmere at overskue noget der er tæt på en, og som direkte påvirker en (hvis en politiker på Christiansborg smadrer noget i Farum, så er jeg sgu da ligeglad, men burde være ophidset og gå i protestbevægelser og alt muligt, i solidaritet med statsovergreb på enhver borger).
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Vis brugerens profil

Mon ikke det bliver i den retning, jeg peger?

Indlæg by Thomas on Fre feb 01, 2013 4:18 pm

Forårspakken...........

»Så kan man altid råbe på mere. Men vejen med offentlige investeringer er vi allerede gået ud af til noget nær det maksimale af, hvad vi kan. Vi har fokus på at sikre arbejdspladser og konkurrenceevnen,« siger Magnus Heunicke.

Det bliver ikke til Enhedslisten fordel.

Man har heller ikke hæftet sig ved finansieringen - hvorfor tror man, at Danmark nok får den lettelse på 1 mia.?
Thomas

Vis brugerens profil

Indlæg by dkguy66 on Lør feb 02, 2013 7:38 am

BamsesFar skrev:
dkguy66 skrev:Hvad der dog er mere interessant er hvad der historisk er sket.

Min første indskydelse er, at omkostningerne simpelthen lå andre steder dengang.

Nu er der rigtigt mange omkostninger til vedligehold, som kommunerne gerne lægger ud til "selvforvaltning" - ie. "I får reelt for lidt penge, men må til gengæld prioritere, som I selv vil". Derudover er der i dag opstå - eller blevet defineret - en masse "afvigere", som trækker ca. 80% af undervisningsressourcerne + psykologer +....

I sin tid var mange af skolerne nybyggede = lave vedligeholdsomkostninger. Derudover kom kommunens "parkafdelinger" helt naturligt forbi og lavede det grove, som en del af deres øvrige hverdag. Endeligt var der respekt. Hvis læreren tilkaldte forældrene til en kammeratlig samtale om lille Peter, så kunne man mærke det på lille Peter, når han kom i skole den næste dag. Endeligt var lærernes faglige niveau meget højere dengang. Seminariet var ikke en skraldespand dengang som nu.

/BF

Nu besvarer det jo stadig ikke mit spørgsmål. Altså når en kommune i 70' og 80' kunne hode en klassekvotient på en ca 20 elever, servere daglig skolemad, og mælk, ikke havde problemer med at give eleverne skrive/regne hæfter - i modsætning til det kopiræs der kom senere - så giver du jo fortsat ikke et godt svar på spørgsmålet.

Bortset fra lige det med specialundervisning, der fortsat er himmelråbende dyrt for kommunerne.

Og med hensyn til vedligehold, så har mange kommuner de sidste 30 år sjoflet dette, så man i dag benytter anlægskontoen til vedligehold, i stedet for driftskontoen. Så det er jo heller ikke der at midlerne bruges. Og bemærk venligst, at der er stor forskel kommunaløkonomisk på driftskontoen og anlægskontoen. Da anlægskontoen på ingen måde påvirker den løbende driftskonto.

Men som jeg så forleden på DR, som viste et graverende eksempel på ekstrem sløseri hos en kommune, blandt andet ved at lade en skole der stod tom, fortsat være godt opvarmet, fortsat bruge el osv. Som koster denne kommune flere mio kr. hvert år i totalt spild.
Alene af den grund man ikke hurtigt finder ud af, hvad man vil gøre med en tom lukket skole fra skolesammenlægning.
Den konsulent der gennemgik disse sager, nævnte at jvf deres rapport kunne kommunerne spare over 2 mia kr årligt hvis man så på mange af de m2, de skulle vedligeholde og som ikke blev brugt.

Det er den kommunale administration i en nøddeskal. Desværre. Og mens man smider mio af kroner ud til overflødigt spild, ja så må de ældre nøjes med rengøring hver 3. uge, ungerne må nøjes med færre inst. medarbejdere, veje ødelægges pga dårlig vedligehold, og skolerne spilder mio på plat, pædagoger, og ledelsesteams og hvad ved jeg. ( det på trods af at skolerne har fået flere mia tilført siden 2002.

dkguy66

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen

- Similar topics