De syv døds-synder og de syv dyder

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

De syv døds-synder og de syv dyder

Indlæg by Plyds on Søn jan 27, 2013 1:38 pm

Skydes en stor del af velfærdssamfundets sammenbrug i virkeligheden at vi har fjernet os langt fra vores kristne grundsyn/ levevis.

Herunder manglen på evne til at styre vores egen økonomi, hvorfor hver 20'ende nu er registreret i RKI.

De syv synder er:

1. hovmod
  2. griskhed
  3. nydelsessyge
  4. misundelse
  5. fråseri
  6. vrede
  7. ladhed

Og de syv dyder:

• Kyskhed Omfatter moralsk opførelse og at opnå renhed både fysisk og psykisk.
  • Udholdenhed — Man bør være udholdende og afholdende.
  • Barmhjertighed — Villig til at give fra sig i tanke og handling.
  • Indsatvilje — Være vågen, fysisk aktiv, have vilje til at arbejde.
  • Tålmodighed/Tilgivelse — Evnen til at tilgive og vise nåde overfor syndere. Løse konflikter fredfyldt – som en modsætning til vold.
  • Velvilje/Godhed — Medlidenhed og venskab og sympati uden fordomme.
  • Ydmyghed — Beskeden opførsel, uselviskhed og at være respektfuld. Giv anerkendelse til andre i stedet for at ophøje sig selv.
Mig syntes det oplagt, at folk generelt svælger og vælter sig i de 7 synder til overmål, men flertallet efterhånden lader hånt om de syv dyder.
Umådeholdent overforbrug har gjort folk til umælende gældsslaver uden egen tanke og handling. Det nyeste på Fjæsbog eller twitter og den nyeste mobildims er det som det handler om for de fleste.
Et samfundsnedbrydende vellevned ud over alle grænser. Trænger vi mons tro ikke til en gevaldig oprydning i hovederne på folk?
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: De syv døds-synder og de syv dyder

Indlæg by Thomas on Søn jan 27, 2013 1:56 pm

Plyds skrev:...... Trænger vi mons tro ikke til en gevaldig oprydning i hovederne på folk?

Jeg går nu mere ind for, at de skal rulle!
Thomas

Antal indlæg : 24773

Vis brugerens profil

Indlæg by Gæst on Søn jan 27, 2013 4:44 pm

Plyds skrev:Skydes en stor del af velfærdssamfundets sammenbrug i virkeligheden at vi har fjernet os langt fra vores kristne grundsyn/ levevis.

Herunder manglen på evne til at styre vores egen økonomi, hvorfor hver 20'ende nu er registreret i RKI.

De syv synder er:

1. hovmod
  2. griskhed
  3. nydelsessyge
  4. misundelse
  5. fråseri
  6. vrede
  7. ladhed

Og de syv dyder:

• Tålmodighed/Tilgivelse — Evnen til at tilgive og vise nåde overfor syndere. Løse konflikter fredfyldt – som en modsætning til vold.
  • Ydmyghed — Beskeden opførsel, uselviskhed og at være respektfuld. Giv anerkendelse til andre i stedet for at ophøje sig selv.
Mig syntes det oplagt, at folk generelt svælger og vælter sig i de 7 synder til overmål, men flertallet efterhånden lader hånt om de syv dyder.
Umådeholdent overforbrug har gjort folk til umælende gældsslaver uden egen tanke og handling. Det nyeste på Fjæsbog eller twitter og den nyeste mobildims er det som det handler om for de fleste.
Et samfundsnedbrydende vellevned ud over alle grænser. Trænger vi mons tro ikke til en gevaldig oprydning i hovederne på folk?

Du mangler:

1) Kortsigtet horisont

2) Manglende vilje til at inkludere alle samfundsomkostningerne (miljø, livscyklusomkostninger, etc.)

/BF

Gæst
Gæst

Indlæg by Plyds on Man jan 28, 2013 12:49 am

I tillæg til det andet - så afgjort.

Men det jeg fisker efter her, er om vi efterhånden har fjernet os så meget fra det kristne grundsyn, der har dannet levereglerne i snart 1000 år, at vi nu ser effekten som meget store ændringer i folks moral, syn på livet og ikke mindst samfundet?

Jeg kulturen er jo i direkte modstrid med f.eks. ydmyghed, og en del af både hovmod og misundelse?

Den kortsigtede horisont er vel en del af grådigheden.

PS: Jeg er ikke religiøs, men det ser ud til, at vi er ved at forlade de kriste grundværdier der har skabt vores samfund, og en af grundene til, at de går galt, er at vi ikke har noget andet at putte i stedet. Hvorfor folk farer rundt som en flok høns uden hoveder.
Plyds

Vis brugerens profil

Indlæg by doctor on Man jan 28, 2013 12:59 am

Plyds skrev:Skydes en stor del af velfærdssamfundets sammenbrug i virkeligheden at vi har fjernet os langt fra vores kristne grundsyn/ levevis.

De syv synder er:

1. hovmod
  2. griskhed
  3. nydelsessyge
  4. misundelse
  5. fråseri
  6. vrede
  7. ladhed

Og de syv dyder:

Flot abejdsredskab. Kompliment Plyds.

doctor

Antal indlæg : 1652

Vis brugerens profil

Indlæg by Plyds on Man jan 28, 2013 1:03 am

Thomas skrev:
Plyds skrev:...... Trænger vi mons tro ikke til en gevaldig oprydning i hovederne på folk?

Jeg går nu mere ind for, at de skal rulle!

Ydmyghed — Beskeden opførsel, uselviskhed og at være respektfuld. Giv anerkendelse til andre i stedet for at ophøje sig selv.
Plyds

Vis brugerens profil

Indlæg by dkguy66 on Man jan 28, 2013 1:10 am

Plyds skrev:I tillæg til det andet - så afgjort.

Men det jeg fisker efter her, er om vi efterhånden har fjernet os så meget fra det kristne grundsyn, der har dannet levereglerne i snart 1000 år, at vi nu ser effekten som meget store ændringer i folks moral, syn på livet og ikke mindst samfundet?

Jeg kulturen er jo i direkte modstrid med f.eks. ydmyghed, og en del af både hovmod og misundelse?

Den kortsigtede horisont er vel en del af grådigheden.

PS: Jeg er ikke religiøs, men det ser ud til, at vi er ved at forlade de kriste grundværdier der har skabt vores samfund, og en af grundene til, at de går galt, er at vi ikke har noget andet at putte i stedet. Hvorfor folk farer rundt som en flok høns uden hoveder.

Jamen velkommen til de radikales globalisering.

På sin vis en skadefryd at de selv må sidde og rydde op i deres lort. Problemet er blot at de ikke vil forstå at de selv lagde fundamentet til problemerne, i 80' og 90'.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Geografisk sted : Århus

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen